Min Købmand i Østerild tester et nyt koncept, hvor kunderne kan få digital lægekonsultation eller hjælp til e-Boks og SKAT, når de handler i butikken.

11.05.2023

Min Købmand i Østerild tester i øjeblikket et nyt koncept, hvor kunderne kan få digital lægekonsultation eller hjælp til e-Boks og SKAT, når de handler i butikken.

Når du går ind i butikken hos Min Købmand i Østerild i Thy, er der ikke længere kun mælk, ost og brød på hylderne. Her står også en lille boks med en computer og et hyggeligt kontormiljø, hvor du kan få en videokonsultation med din egen læge samt adgang til borger.dk, sundhed.dk, skat og e-Boks.

Det nye koncept hedder NærVelfærd og er som den første dagligvarekæde lanceret af Min Købmand. I første omgang bliver det testet i butikken i Østerild, hvor købmand Matias Paaske har store forventninger til konceptet.

– Købmandsbutikken har en kæmpestor betydning i de små landsbyer, og vi fungerer i forvejen også som posthus, apotek og bager. Jeg er glad for, at vi nu kan tilbyde vores kunder hjælp med de offentlige ydelser også. Især vores ældre borgere kan synes, det er langt og besværlige at tage ind til Borgerservice i Thy, fortæller han.

Købmandens rolle griber om sig

Igennem de seneste ti år er hver anden dagligvarebutik udenfor de største byer lukket, ligesom mange offentlige servicetilbud er rykket mod kommunale centerbyer. Derfor giver det god mening at lade den lokale købmand tilbyde hjælp til offentlige ydelser ifølge Hanne Wittorff Tanvig, der er landdistriktsforsker og seniorrådgiver ved Københavns Universitet.

Hun har netop stået i spidsen for undersøgelsen 'Købmanden som landsbyens omdrejningspunkt’, der undersøger, hvordan flere af de trængte købmænd er blevet omdannet eller genopbygget med borgernes hjælp. Som Min Købmand i Øster Bjerregrav, som vi tidligere har skrevet om i artiklen Uden en købmand vil byen miste status.

– Dagligvarebutikken er vigtig i små samfund. Det handler ikke kun om at kunne købe dagligvarer, men butikken spiller især også en rolle som socialt mødested, hvor folk spontant kan mødes. Købmandens rolle griber om sig, og derfor er det umiddelbart også en god ide at tilbyde hjælp til de offentlige ydelser, mener Hanne Wittorff Tanvig.

Positiv respons

Min Købmand i Østerild har haft NærVelfærds-boksen i butikken siden i sommer, og indtil videre har borgerne i landsbyen taget godt imod det nye koncept, hvor flere har sat sig til rette ved skærmen.

– Det er stadig meget nyt, så mange skal lige have tid til at se det an, men jeg tror, det kommer til at få stor betydning for mange af de ældre. Flere har ikke selv en computer derhjemme, og her kan de få hjælp af nogen, de kender og er trygge ved, forklarer Matias Paaske.

Det er planen, at Min Købmand i Østerild skal teste konceptet frem til nytår, hvorefter Dagrofa vil etablere NærVelfærd i flere lokale butikker over hele landet.

Vil du vide mere om den nye købmand?

De seneste ti år er antallet af dagligvarebutikker i små byer faldet med 38 %, men nu vil landsbyerne have købmanden tilbage, og nye købmænd begynder at opstå med borgernes hjælp.

Rapporten "Købmanden som landsbyens omdrejningspunkt" undersøger, hvad der kendetegner de forskellige typer af nye købmænd og giver en række anbefalinger set fra et landsbyperspektiv.

Det gælder for eksempel om opbygning af viden, forberedelse og kvalificering af ledelse.

Læs rapporten "Købmanden som landsbyens omdrejningspunkt" her.