Billede af en bil fra byensbil.dk

07.05.2021

Flere landsbyer har de seneste år anskaffet sig delebiler. Bl.a. i Feldballe, der fik først en, så to og nu har tre biler, som byens borgere deler. Næste skridt bliver ladestandere til delebiler på strøm.

- Ideen med at dele en bil havde været der længe. Vi var nogle stykker, der snakkede om at igangsætte noget, men det strandede hver gang. I forbindelse med Kulturhovedstadsåret 2017 var der en gentænk landsbyen-pulje. Den fik vi øje på og tænkte, at nu skal vi prøve. Sådan fortæller Jens Peter Mølgaard, medlem af Distriktsrådet for Feldballe og Omegn.

Med puljen fik Feldballe 35.000 kroner. Byen fik kontakt til en privat virksomhed, som udbyder delebiler, og den første delebil rullede ind i Feldballe i 2017.

- Vi vidste jo ikke, om der var nogen, der ville bruge den, ud over os der havde snakket om ideen. Heldigvis viste det sig, at der faktisk var rigtig mange, der gerne ville bruge delebilen, fortæller Jens Peter Mølgaard.

I dag har Feldballe hele tre delebiler. For enkelte landsbyboere har det betydet, at de ikke behøver deres egen bil længere, og for en del er delebilen blevet et alternativ til at skulle investere i en egen bil nummer to.

Palette af transportbehov

Delebilerne er med til at imødekomme en bred palette af transportbehov. F.eks. indkøbsture, kørsel til fritidsaktiviteter, familiebesøg og længere ture med overnatning. To af bilerne har også anhængertræk på, så man kan bruge delebilen med en trailer på.

- Tankegangen hos mange er måske at 'vi bor så langt ude på landet, at vi er nødt til at have ikke blot én, men to biler'. Det viser delebilerne, at det behøver man ikke, hvis man er nogle stykker, der kan gå sammen om at dele en bil, fortæller Jens Peter Mølgaard.

Klar til at ændre vaner?

Delebilerne kræver dog en vaneændring og en anden indstilling til ens transport.

- For nogle er det en tryghed, at man råder over sin egen bil. Det kan man ikke med delebilen. Men med tre delebiler er der alligevel gode muligheder for de spontane ture. Vores udbyder af delebilerne har også en garantiordning, så hvis man ved, at man skal bruge en delebil om et par dage, men de alle tre står til at være ude at køre, så kommer vores udbyder med en delebil mere til den tur. Det koster lidt mere, men på den måde giver det en tryghed at sige farvel til sin egen bil, fortæller Jens Peter Mølgaard.

En anden ting er prisen for ens kørsel.

- Det bliver pludselig meget synligt, hvad prisen er for en køretur til Ebeltoft for at få en is, siger Jens Peter Mølgaard og fortsætter:

- Hvor ens forbrug for kørsel i egen bil måske nok er mere usynligt, selv om den koster mere om måneden end kørsel i delebilen gør.

For at kunne gøre brug af bilerne skal man melde sig ind og betale et årligt abonnement. Derudover betales nogle få kroner per kørte kilometer.

- Sammenlignet med betaling for egen bil, er der virkelig penge at spare i løbet af et år. Det synlige forbrug gør måske også, at man tænker lidt mere over, om der er behov for køreturen, og om man måske kunne cykle i stedet for, siger Jens Peter Mølgaard.

Næste skridt bliver el

Jens Peter Mølgaard understreger, at delebilerne både løser et konkret transportbehov og samtidig bidrager til mere bæredygtig mobilitet. Sidstnævnte kommer der øget fokus på i de kommende år. Feldballe har nemlig lige fået bevilget penge fra det lokale energiselskab. Pengene skal gå til at sætte lynladestandere op.

- Der kommer både lynladestandere op ved butikkerne her i Feldballe, så handlende kan lade op imens de handler, og til en eller to elbiler, som vi arbejder på at få ind i delebilsordningen, siger Jens Peter Mølgaard.

Gode råd til andre landsbyer, der overvejer at anskaffe sig en Delebil

  1. Lad jer ikke bremse af de store delebils-firmaer, der måske vil sige, at det ikke kan lade sig gøre. Få fat i en mindre aktør, der er villig til at starte op i landsbyen.
  2. Få det lokale erhvervsliv til at støtte op ved at købe reklameplads på bilerne.