Delecyklen hitter i mange landsbyer
27 landsbyer har sagt ja til at deltage i projektet Delecyklen, og de nye elcykler har fået en flyvende start.
23.09.2024
27 landsbyer har sagt ja til at deltage i projektet Delecyklen, og de nye elcykler har fået en flyvende start. Fx er der i landsbyer som Træden og Vitten allerede blevet cyklet hundredvis af kilometer.
Det er i virkeligheden ret simpelt: Med en delecykel i landsbyen går du som borger blot ind og booker cyklen online, lader bilen stå og kan nu cykle glad afsted.
Formålet med Region Midtjyllands projekt Delecyklen er netop at undersøge, om dele-elcykler kan fungere som et alternativ til bilen i midtjyske landsbyer og landdistrikter. Projektet blev skudt i gang i 27 udvalgte landsbyer i august, og indtil videre har cyklerne været et stort hit.
Ladcykel til byens børn
I den lille landsby Træden i Horsens Kommune har de ønsket at få tildelt en el-ladcykel, da der er sket et generationsskifte i byen, så byens 200 indbyggere nu tæller rigtig mange børnefamilier.
– Folk har taget rigtig godt imod ladcyklen. Den er primært tænkt til børnefamilierne, men alle andre i byen kan også bruge den til at handle, køre deres børnebørn i osv., fortæller Lissy Jørgensen, der er landsbyambassadør for projektet i Træden.
I løbet af projektets første tre uger har der i Træden været 15 forskellige borgere, der har booket delecyklen, som har kørt over 200 kilometer – og den har endda været punkteret i én af ugerne.
Cyklen blev indviet til byens lokale markedsdag i august, hvor de blandt lavede en navnekonkurrence – og cyklen er nu døbt Trille. Derudover har delecyklen fået sin egen facebookgruppe med over 60 følgere fra byen og lokalområdet.
Tag cyklen frem for bilen
Lidt længere nordpå, i Vitten i Favrskov Kommune, er der også stor begejstring for projektet, hvor landsbyen har fået en ny tohjulet beboer i form af en flot blå elcykel, der ankom lige i tide til at blive præsenteret ved en indvielsesfest for byens nye legeplads og multibane.
– Delecyklen er et virkelig godt initiativ, som vi nemt kan se muligheder i hos os. Vi er en lille landsby med skolebus, men ellers ikke noget offentlig transport, så delecyklen er en god mulighed for at tage elcyklen frem for bilen, fortæller Karen Damsgaard-Bruhn, der er ambassadør for projektet i Vitten.
I Vitten har syv forskellige borgere allerede været ude at lufte elcyklen, som i alt har cyklet over 200 kilometer.
– Det fungerer bare supergodt. Jeg har selv været en tur i Botanisk Have i Aarhus på den, og der er en, der har købt en barnestol til den, så han kunne have sin søn bagpå. Men vi vil gerne have endnu flere ud at cykle, fortæller Karen Damsgaard-Bruhn, der har lavet skilte og fortalt om cyklen på byens hjemmeside og facebookside.
Kommet for at blive
Efter projektperioden har de 27 deltagende landsbyer mulighed for at beholde deres elcykel – hvis de altså har været flittige nok i pedalerne. De skal nemlig opfylde mindst to ud af disse tre kriterier:
- Mindst 20 procent eller 20 af landsbyens indbyggere skal have benyttet cyklerne
- Cyklerne skal være blevet booket mindst tre gange om ugen
- Cyklerne skal have kørt mindst 1.000 km i løbet af året.
Med over 200 kilometer i benene på projektets første uger er de fortrøstningsfulde i Vitten og Træden.
– Cyklen kommer nok til at stå lidt mere stille hen over vinteren, men jeg er slet ikke i tvivl om, at vi kommer til at beholde den, når projektet udløber, fortæller Lissy Jørgensen.
Karen Damsgaard-Bruhn tror også, at cyklen er kommet for at blive i Vitten.
– Jeg tror ikke, det bliver noget problem at nå de 1000 kilometer på det første år, men vi arbejder på at få flere ud køre, så de kan opleve, hvor nemt og fedt det er. Vi er blandt andet i gang med at lave en række videoer, fortæller hun.
Om Delecyklen
Fra august 2024 og et år frem tester Region Midtjylland om elcykler og ladcykler til deling kan være et alternativ til bilen i landsbyer og landdistrikter.