Når der er langt mellem busserne, træder borgerne til
I mange landsbyer er borgerne kreative, når gælder om at skabe bedre mobilitet.
I mange landsbyer er borgerne kreative, når gælder om at skabe bedre mobilitet. De tager fx initiativ til blafferstop, delebiler og nye trinbræt, og nu kan landsbyer få op til 100.000 kroner i støtte til mobilitetsløsninger. Få inspiration til jeres næste projekt her.
Den kollektive trafik er under pres, og mange steder i landdistrikterne er der brug for alternative løsninger til busser og tog. Heldigvis er mulighederne mange, og mange landsbyer har allerede skabt alternative løsninger for at komme fra A til B.
Den idérigdom vil Region Midtjylland gerne støtte op om, så derfor har de lavet en ny pulje, hvor landsbyer kan få op til 100.000 kroner til deres mobilitetsprojekt.
- Vi har tidligere haft en målrettet pulje til energiløsninger, og nu er det oplagt at tage fat i landsbyernes mobilitet. Vi tror, at landsbyerne selv kan være med til at løse udfordringerne i nogle af de områder, hvor den kollektive trafik ikke kan opfylde borgernes behov for mobilitet, forklarer Christian Selmer, der er udviklingskonsulent i Region Midtjylland og ansvarlig for puljen.
Utallige muligheder
Det er nærmest kun fantasien, der sætter grænser, når det gælder om at få gode ideer til mobilitet. Og det afhænger meget af den enkelte landsby og deres specifikke udfordringer og behov, om den bedste løsning er deleløbehjul, samkørsel, lånecykler, blafferstoppesteder eller noget helt fjerde, som ingen endnu har tænkt på.
I landsbyen Sparkær kæmpede borgerforeningen for eksempel i fire år for at få et trinbræt, så de 600 indbyggere nu kan tage toget til Viborg på bare otte minutter frem for 35 minutter med bus.
- Det har gjort en verden til forskel for os. Bilerne i byen holder en del mere stille, for nu kan vi bare tage toget, når vi skal ind til byen, fortæller Kristian Olsen, der er talsmand for Toggruppen i Sparkær, der også selv indsamlede 157.000 kroner til projektet.
I Gl. Rye tog en af landsbyens indbyggere initiativ til at skabe en delebilsordning, Byens Egen Bil, hvor 16 husstande i dag deler to biler – én benzin- og én elbil. Ordningen startede med én bil, men blev hurtig populær, så det var muligt at udvide med endnu en.
- Mange familier i Gl. Rye har et transportbehov, der rækker ud over en enkelt bil, og det kan de få dækket med en delebil. Otte husstande pr. bil er et godt tal. Det løber rundt, og bilerne er til at få fat i, når medlemmerne skal bruge dem, forklarer Ole Jeppesen, der står bag Byens Egen Bil.
Op med tomlen
Du har måske også lagt mærke til, at der i flere landsbyer er blevet opsat en række officielle blafferstoppesteder og -bænke? Carsten Theede fra Blaffernationen hjælper i samarbejde med lokalråd og kommuner med at gøre den spontane samkørsel nemmere.
- Blafferstoppestederne er et supplement til den kollektive trafik, der gør det mindre bøvlet at få mere grøn transport. Du skal bare stille dig ud, så er min erfaring, at du bliver samlet op i løbet af 1-10 minutter, forklarer Carsten Theede, der selv har blaffet i alle afkroge af Danmark.
I dag findes der 85 blafferstoppesteder i otte kommuner over hele landet, og der er flere på vej. Carsten Theede har fået så mange henvendelser fra landsbyer, at han har skabt et særligt skræddersyet landsbyforløb.
- Forløbet består af fire trin, hvor vi først laver en skræddersyet plan til den enkelte landsby og får alle de gode ideer på bordet til en samskabelsesworkshop, hvorefter jeg hjælper med at få opsat tre-seks blafferstoppesteder på de mest optimale steder. Til sidst skyder vi projektet i gang med et stort indvielsesevent, forklarer han.
Er der blevet længere mellem busserne eller standser toget ikke længere i din landsby, er der altså mange alternative veje at gå. Det gælder bare om at finde ud af, hvilken løsning der passer allerbedst til jeres landsby og jeres behov.
Har du en god ide til et mobilitetsprojekt i din landsby?
Region Midtjylland er klar til at støtte landsbyer, der ønsker at skabe bedre muligheder for at komme fra A til B i deres lokalområde.
Med den nye Pulje til bæredygtige mobilitetsløsninger kan landsbyer få op til 100.000 kroner i støtte til deres projekt. Puljen skal søges senest 13. august 2024 kl. 12.00.
5 andre gode eksempler på borgerdrevet mobilitet
1. Biblioteksbusser og pop-up købmænd
For at skabe liv og understøtte lokalsamfundets behov, kan der indsættes mobile enheder som fx biblioteksbusser, pop-up købmænd eller kørende frisører. Det mindsker samtidig de lokales behov for transport, da de forskellige services kommer ud til borgerne i stedet for omvendt.
2. Kontorfællesskaber
Et kontorfællesskab skaber et socialt miljø med liv og lokal værdi og kan være med til at begrænse mængden af pendling til arbejde.
3. Gåbus
En gåbus skaber aktiv transport for børn til skole. Gåbussen har en fastlagt rute mellem forskellige boligområder og skolen, hvor de ældre elever følger de yngre afsted. Det giver forældrene en mere fleksibel morgen og skaber mindre trængsel ved skolerne.
4. Landsbybus
En lokal landsbybus, der drives af frivillige, kan kører passagerer til og fra landsbyen samt hjælpe med alt fra afhentning af pakker til medicin og indkøb.
5. Venterum
Et hyggeligt venterum i nærheden af et busstoppested eller knudepunkt kan også være med til at gavne mobiliteten og skabe værdi for de ventende. Det kan fx være en café i nedlagte stationsbygninger.
Er det en el- eller ladcykel, din landsby har brug for, kan du frem til 30. juni 2024 søge om at få stillet en delecykel til rådighed i landsbyen i et år.
Få mere inspiration i Midttrafiks Eksempelsamling.